خرید لپ تاپ یا پی سی: کدامیک برای بازی مناسب تر است؟
بیشتر گیمرها میدانند که پیسیهای بزرگ عموما از دستگاههای کوچکتر و فشردهتر، سریعتر هستند. تراشههای سریعتر به توان بیشتری نیاز دارند، حرارت بیشتری تولید میکنند و همینطور از ترانزیستورهای بیشتری هم تشکیل شدهاند و تمام این خصوصیات نیاز به فضای بیشتر دارد. اندک افرادی هستند که ممکن است باور کنند که یک لپتاپ بتواند همردهی پیسی خود را که در همان سال تولید شده باشد از نظر سرعت و توان پشت سر گذارد.
البته همیشه بسیاری از گیمرها بنا به دلایل مختلف برای انتخاب بین این دو گزینه مردد هستند. این حقیقت که لپ تاپها از سیستمهای رومیزی، ضعیفتر هستند یک برداشت رایج است، اما سنجش این که در عمل تفاوت بین این دو گزینه چقدر است میتواند چالش برانگیز باشد. در واقع خیلی از کاربران همیشه خود را در شرایط برآورد انتخاب میان کاهش راندمان در برابر افزایش قیمت و البته قابلیت حملی که یک لپتاپ فرآهم میکند، قرار میدهند. در اینجا قصد ما این است که اطلاعاتی را که برای انتخاب آگاهانهتر بین این دو مورد نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم و تفاوت بین این دو گزینه را تشریح کنیم.
راندمان پردازنده


راندمان گرافیکی
تراشههای گرافیکی موبایل برای لپتاپها همیشه در نامگذاری، تولید و عرضه از همردههای دسکتاپی خود تبعیت میکنند. مثلا تراشهی گرافیکی شرکت انویدیا با مدل GTX 880M، امتیاز ۶۰۰۰ را در تست معتبر 3DMark Fire Strike بدست میآورد که حدودا ۸ برابر بیشتر از امتیاز گرافیک مجتمع اینتل با مدل HD 4600 است اما هرگز به نزدیکی سرعت کارت گرافیک قدرتمند رومیزی GTX 780 Ti هم نمیرسد که میتواند امتیازی حدود ۹۰۰۰ را در این بنچمارک کسب کند. حتی کارت گرافیکی GTX 770 هم با امتیاز حدود ۶۵۰۰ از تراشهی موبایل GTX 880M سریعتر است.
با این حال، میتوان دید که میزان غلبهی تراشههای پیسی هنگامی که مدلهای ارزان قیمتتر و بودجههای محدودتر در میان باشد کمتر است. کارت گرافیک GTX 650 با امتیاز ۲۰۰۰ در تست Fire Strike در برابر تراشهی گرافیکی GT 750M برای لپتاپها با امتیاز ۱۷۰۰ برتری خیلی زیادی ندارد؛ اگر هر دو مدل با تراشههای حافظهی GDDR5 ترکیب شده باشند.
راندمان کلی در بازیها
تستها و بنچمارکها معمولا کاربردی و دقیق هستند اما تمام داستان را نمیگویند. راندمان واقعی در بازیها، نقش کلیدی مقایسههای پردازنده و گرافیک را در کنار هم برجسته میسازد و از نقطه نظر نزدیک بودن به هدفی که از این بررسیها داریم، برای گیمرها ملموستر است.
بازی بتلفیلد ۴ با موتور گرافیکی توانا و قابلیتهای بالایش را در نظر بگیرید. لپتاپ سری Alienware 17 با تراشهی گرافیکی GTX 880M در این بازی ۴۴ فریم را بطور متوسط در تنظیمات Ultra و رزولوشن 1080p تولید میکند در حالی که یک پیسی با پردازندهی ۴ هستهای و کارت گرافیکی GTX 980 میتواند با همان تنظیمات و رزولوشن، فریم متوسط ۶۲ را ثبت کند که بطور محسوسی روانتر است. پس برای داشتن بهترین تجربه در بازی سنگینی مانند این، بیشتر گیمرها پیسی را ترجیح خواهند داد.
اما اجازه دهید در نظر بگیریم که شما علاقهای به بتلفیلد ۴ ندارید و در عوض علاقهمند بازیهای سبکتر و با سبک متفاوتی مانند League of Legends هستید. با تراشهی گرافیکی معمولی مثل GT 750M هم میتوان فریمی بالاتر از ۶۰ را در بازی و با آخرین تنظیمات تجربه کرد، اما تراشهی قویتر GTX 880M متوسط میزان فریم دهی را به بالاتر از ۱۳۰ میرساند و کارت گرافیکی پیسی حتی می تواند بالاتر از این را هم ثبت کند، اما داشتن فریمی در این حد برای گیمرها چقدر اهمیت دارد؟ مشخص است که داشتن فریم بالاتر از ۶۰ برای اکثر آنها مهم نیست.
بطور خلاصه، این بازیهای مدنظر شما هستند که سخت افزار مورد نیاز شما برای بازی کردن را تعیین میکنند و میتوانند به شما در انتخاب میان پیسی و لپتاپ برای بازی کمک کنند. گیمرهایی که بازیهای سنگین و با افکتهای فراوان را در نظر داشته باشند قطعا خرید مدلهای پیسی قدرتمند را ترجیح خواهند داد اما بازیهایی که گرافیک سبکتری دارند روی هر دوی این گزینهها به راحتی قابل استفاده خواهند بود.
گزینههای ارتقا
سیستمهای رومیزی و لپتاپ در روش ارتقا تفاوت دارند. پیسی ها (به استثنای چند مورد خاص) به شما اجازهی جداسازی و جایگزینی با هر قطعه ی جدیدی را میدهند. در مقابل، لپتاپها محدودیتهای زیادی دارند. تقریبا تمام آنها پردازندههایی با طراحی BGA یا ball grid array دارند. در این طراحی، پردازنده به مادربرد لحیم میشود و نمیتوان آن را جدا کرد.
همین ایده در تراشههای گرافیکی لپتاپها هم استفاده شده است. حتی برخی از سازندگان برای صرفه جویی در فضا تراشههای حافظه را هم به برد اصلی لحیم میکنند و یا از SSD های غیر استاندارد برای دستگاههایشان استفاده میکنند که قابل جایگزینی نیستند. البته هنوز برخی از لپتاپهای حرفهای گیمینگ در برخی از قطعات به شما اجازهی ارتقای محدود میدهند.
پشتیبانی در بازیها
یکی دیگر از مشکلاتی که در مورد تراشههای موبایل وجود دارد عدم سازگاری کامل با برخی بازیهای جدید است. معمولا سازندگان بازیها اولویت را به آزمایش کارتهای گرافیکی پیسی میدهند و پشتیبانی از تراشههای گرافیکی موبایل در اولویت بازیسازان و حتی سازندگان کارتهای گرافیکی نیست. به همین جهت در هنگام انتشارِ بعضی بازیهای جدید، برخی ناسازگاریها و عدم اجرا در تعدای از مدلها دیده میشود که بیشتر آنها با بروزرسانی درایورهای کارت گرافیکی برطرف میشوند.