کلبه علم و دانش

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

راهنمای خرید لپ تاپ برای بازی تا ۱۲.۵ میلیون تومان

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ب.ظ
اینجا دستگاهی داریم که به بهترین نحو از پس اجرای تمام نرم افزارهای چند منظوره و کاربردی برمی‌آید و می‌تواند همزمان چندین برنامه را درکنار هم اجرا کرده و بدون تاخیر بین آنها جابه‌جا شود. محصول اِیسوس بهترین گزینه برای اجرای هر نوع بازیِ جدید بوده و اختصاصا با اولویت بهترین تجربه در بازی‌ها طراحی شده و مخصوص بازی است. مدلی که در سری ROG جای می‌گیرد همیشه بهترین استاندارد مورد نیاز بازی‌ها را در خود جای می‌دهد و هیچ یک از عوامل مورد نظر گیمرها برای یک ترکیب ایده‌آل را از قلم نمی‌اندازد.
 ASUS ROG G751JY

لپ‌تاپ رده بالا

 

 ASUS ROG G751JY MODEL
مدل نام قطعه
Intel Core i7 4860HQ 2.40GHz Up To 3.60 GHz CPU
 16GB DDR3 RAM
 2TB HSSD-16GB SSD Buffer STORAGE
NVIDIA GeForce GTX 980M 4GB GDDR5 VGA
15.6 inch IPS LCD-Full HD 1920×1080 DISPLAY
 Super-Multi DVD ODD
 Integrated 802.11 b/g/n LAN
 8Cell- 6000 mAh Battery Type
Microsoft Windows 8.1 OS
Leap Motion Control-Headphone-Mouse-Bag Other
هفت میلیون و ٣۵٠ هزار تومان قیمت (تومان)

مدل G751 یک لپ‌تاپِ مهار نشدنی در عرصه‌ی بازی‌ها است، چرا که چهارمین نسل پردازنده‌های اینتل از سری Core i7 و تراشه‌ی رده بالای گرافیکی موبایل GeForce GTX محصول انویدیا را در خود جای داده است. تراشه‌ی گرافیکی ما در اینجا از فن‌آوری TurboMaster برای اورکلاک پایدار و افزایش فرکانس مناسب استفاده می‌کند و بسته‌ی Audio Wizard هم تجربه‌ی بی بدیلی را در بازی‌ها خلق می‌کند. سیستم خنک کننده‌ی هوشمند با استفاده از دو فن، همه چیز حتی حرارتِ میدانِ نبرد در میانه‌ی بازی‌ها را دفع خواهد کرد! کلیدهای خاصی برای سهولت اجرا و دسترسی مستقیم به استیم و یا به اشتراک گذاری ویدیوی بازی‌ها در نظر گرفته شده است.

پردازنده و گرافیک

پردازنده‌ی Core i7- 4860HQ با فرکانس کاری ٢۴٠٠ مگاهرتز و قابل افزایش تا فرکانس توربوی ٣۶٠٠ مگاهرتز  به همراه ۶ مگابایت حافظه‌ی کش در مرکز فرمان این دستگاه تعبیه شده است. این تراشه بر پایه‌ی معماری نسل جدید هاسوِل ساخته شده و حدود ١٠ درصد از پردازنده‌ی همرده‌ی نسل قبلی سریع‌تر است. این مدل همچنین از گرافیک مجتمع Iris Pro Graphics 5200 در درون خود بهره گیری کرده که دارای ١٢٨ مگابایت حافظه ی گرافیکی پر سرعت از نوع eDRAM در جوارِ خود است. این پردازنده امتیاز ٨٣٧٠ را در بخش پردازنده‌ی بنچمارک 3DMark 2011 می‌گیرد.

تراشه‌ی گرافیکی پرچم‌دار انویدیا مدلی نیست بجز GeForce GTX 980M که در این مدل به قلب گرافیکی دستگاه قدرت بخشیده است. این تراشه‌ی رده بالای موبایل بر اساس معماری GM204 ماکسوِل و فرکانس ١٠٣٨ مگاهرتز تولید می‌شود و می‌تواند تا ٨ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 را با فرکانس ۵٠٠٠ مگاهرتز پشتیبانی کند. در گرافیک GTX 980M، چهار واحد از واحدهای SMX تراشه‌ی GM204 غیر فعال شده تا در کل به ١۵٣۶ واحد پردازش گرافیکی برسیم که در تراشه‌های موبایل به نوبه‌ی خود نوعی رکورد محسوب می‌شود. عرض باند حافظه گرافیکی در این مدل هم ٢۵۶ بیتی است و استفاده از الگوریتم بهینه شده‌ی فشرده سازی در این نسل باعث بالاتر رفتن پهنای باند حافظه شده است.

سایر اجزا

روکش آلومنیومی بدنه و لوگوی ROG درخشان، شکی در تعلق این مدل به خانواده‌ی ROG باقی نمی‌گذارد. صفحه‌ی نمایش دستگاه Full HD و از نوع IPS با زاویه‌ی دیدِ بالاتر از مدل‌های قبلی و دارای لایه ی ضدِ انعکاس نور است. کیبورد ارگونومیک و زاویه دارِ طراحی شده برای این مدل هم به شما در مورد راحتی کاربرد کلیدها در مبارزه‌های طولانی اطمینان می‌دهد. روی این کیبورد ماکروهای مختلفی را می‌توان برای بازی‌ها تعریف کرد.

ASUS ROG g751

این دستگاه از معدود مدل‌هایی است که از پورت ارتباطی مدرن و پر سرعت Thunderbult ساخت اینتل برای ارتباط با دستگاه‌های بیرونی دیگر بهره گیری می کند. باطری ٨ سلولی با بازدهی متعارف حدود ۶ ساعت در کاربردهای ترکیبی برای آن در نظر گرفته شده است و وزن دستگاه هم ۴.٨ کیلوگرم است.

راندمان در بازی‌ها

گرافیک GTX 980M به طرز محسوسی بهتر از تراشه‌ی پرچم‌دار قبلی یعنی GTX 880M عمل می‌کند و بنابراین سریع‌ترین گرافیک موبایل در محصولات تولیدی سال ٢٠١۴ و ابتدای ٢٠١۵ است. بنا به نتایج بنچمارک‌های زومجی، تراشه‌ی جدید حدود ۴٠ تا ۵٠ درصد سریع‌تر از مدل نسل قبلی است. بنابراین این تراشه آنقدر قدرت دارد که بتواند سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز با آخرین تنظیمات و فریم مناسب در رزولوشن اصلی صفحه‌ی نمایش اجرا کند. فعال کردن افکت‌های گرافیکی اضافی مانند AA و AF در حالت‌های بالاتر هم در این مدل قابل بررسی و اجرا خواهد بود. نتیجه‌ی زیر نشان می‌دهد که این تراشه از معدود مدل‌هایی است که از نظر راندمان می‌تواند افتخار حضور و رقابت در میان کارت‌های گرافیکی سیستم‌های دسکتاپ‌ قدرتمند امروزی را داشته باشد.

ASUS G571 Benchmark 2

  در ادامه می‌توانید نتایج تست‌های انجام شده را در سه بخش مجزا شامل “بازی‌ها”، “بنچمارک‌های محاسباتی” و “راندمان پردازشی روی GPU” مشاهده کنید.

ASUS ROG 751 Bench

لپ‌تاپ رده حرفه‌ای (راندمان عالی -سرعت بالا در کارهای روزمره- بازی با بالاترین – تولید محتوا در حد خوب)

کاربری

در اینجا بودجه‌ی بالا نیاز به صرفه‌جویی در خرید مدل مخصوص بازی را ناموجه می‌کند و بالاترین کارایی با استفاده از سریع‌ترین قطعات موجود در هر رده اولویت اول انتخاب ما است.دستگاه گیمینگ ما بیش از نیاز امور عادی و روزمره و حتی اجرای معمولی بازی‌ها عمل می‌کند، قطعات اصلی آن بر خلاف عرف معمول قطعات موبایل که دغدغه‌ی تهویه و عدم امکان اورکلاک و تغییر فرکانس را دارند، قابلیت اورکلاک و Tuning قابل توجهی دارند و مجموعه‌ی این‌ها به‌راحتی می‌تواند آخرین تنظیمات ممکن در بازی‌ها را در فریم‌های بالاتر از حد معمول و در رزولوشن‌ فوق العاده بالای 4K اجرا کند.

msi g80 titan

لپ‌تاپ رده حرفه‌ای

 

MSI GT80 Titan

MODEL
مدل نام قطعه
Intel Core i7 4980HQ 2.80GHz up to 4.00 GHz CPU
 32GB DDR3 RAM
 384GB SSD-2TB 7200 RPM  HDD STORAGE
NVIDIA GeForce GTX 980M 4GB GDDR5 *2 SLI VGA
18.4 inch IPS LCD- 4K 3840*2160 DISPLAY
 DVD Multi-Burner ODD
 Integrated 802.11 a/c-Gigabit Killer LAN LAN
 9Cell- 7600 mAh Battery Type
Microsoft Windows 8.1 OS
Leap Motion Control-Headphone-Mouse-Bag Other
دوازده میلیون و ۶٠٠هزار تومان قیمت (تومان)

اما سوالی که در ابتدای بررسی این مدل با آن روبرو هستیم و می‌تواند در تصورات ما نسبت به لپ‌تاپ‌ها تغییر ایجاد کند این است که آیا واقعا یک لپ‌تاپ می‌تواند از همرده‌های دسکتاپی خود در بازی‌ها سریع‌تر باشد؟ همیشه پاسخ کارشناسان و خوره های بازی به سادگی “خیر” بوده اما در اینجا با در اختیار داشتن یک مدلِ استثنایی از MSI این پاسخ به عبارتِ پیچیده ترِ “خیر، بجز مدل GT 80″ تغییر می‌کند. خواه باور کنید یا نه، این مدل از بیشتر سیستم‌های پی‌سیِ موجود در بازی‌ها سریع‌تر عمل می کند.

بجز راندمان گرافیکی فوق العاده‌ی این مدل، مورد وسوسه انگیز‌تر در این دستگاه، کیبورد مکانیکی تعبیه شده روی آن است که نظر هر گیمرِ حرفه ای را در بَدو امر به خود جلب می‌کند، امری که در لپ‌تاپ‌ها تا کنون سابقه نداشته است. در مجموع با یکی از خلاقانه‌ترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که تا کنون دیده‌اید روبرو هستید.

پردازنده و گرافیک

پردازنده‌ی قدرتمند Core i7-4980HQ درکنار ٣٢ گیگابایت حافظه ی اصلی توانسته امتیاز ١٣٨۶٨ را در بنچمارک Geekbench 3 رقم بزند که کمی از امتیاز مدل G751JY بالاتر است.

در اینجا دو واحد مجزای گرافیک GTX 980M داریم که در حالت SLI با هم کار می‌کنند و در کل ١۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی دارند. در تئوری باید راندمانی دو برابر بالاتر از راندمان مدل معرفی شده‌ی قبلی یعنی G751JY داشته باشیم اما در عمل اینطور نیست و به خاطر سربارِ پردازشی ایجاد شده برای هماهنگ سازی تراشه ها،  فقط باید انتظار راندمانی حدود ۶٠ تا ٨٠ درصد بالاتر را داشته باشیم. تراشه‌ی دسکتاپ GTX 980 شامل ٢٠۴٨ واحد پردازشی گرافیکی می‌شود و فرکانس پایه‌ی ١٠٢۶ مگاهرتز دارد در حالی که در اینجا در مجموع شاهد کارکردِ ٣٠٧٢ واحد پردازشیِ سایه زن هستیم و این امر به تنهایی امری غیر معمول در لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. مهم‌تر اینکه راندمان گرافیکی دستگاه در حالت SLI به طرز محسوسی بالاتر از راندمان تک تراشه‌ی گرافیکی GTX 980 روی پی‌سی ها است.

سایر اجزا

در بخش صوتی مدل پرچمدار اِم‌اِس‌آی به اسپیکرهای استریوی Dynaudio به همراه ساب وُوفری در زیر دستگاه مجهز شده است که در بازی‌ها بهتر از فیلم‌ها عمل می‌کند. پد لمسی تعبیه شده هم به سمت راست کیبورد منتقل شده و در اصل نقش صفحه کلید عددی دیجیتال و مخصوصی را هم به عهده گرفته است.صفحه‌ی نمایش ١٨.۴ اینچی دستگاه از پنل با کیفیتی با رزولوشن 4K بهره گرفته که در زوایای دید بالا هم کیفیت رنگ و وضوح خود را حفظ می کند.

MSI G80 TITAN

کیبورد مکانیکی اِم‌اِس‌آی یک مدل کپی برداری شده نیست، بلکه محصول شرکت Steel Series، سازنده‌ی معتبر تجهیزات جانبی رایانه است که در این کیبورد از سوییچ‌های اصلِ Cherry MX با دوام بسیار بالا و اجزای قابل تعویض استفاده کرده است. تنها مدت کوتاهی کار کردن با این کیبورد، نه فقط گیمرها بلکه تمام کاربران را از کار با آن خشنود خواهد ساخت.وجود این کیبورد به بهای تغییر در طراحی دستگاه تمام شده است، چرا که فضای زیادی را اشغال کرده و جای همیشگی برخی قطعات داخلی دستگاه به این خاطر تغییر کرده است.

MSI GT 80

ویژگی منحصر به فرد دیگر، قابلیت ارتقای این مدل است. پنل بالایی دستگاه به سهولت قابل برداشتن است که در نتیجه برخی قطعات شامل هارددیسک، حافظه‌ی اصلیِ رم و درایو نوری قابل ارتقا و تعویض هستند. تراشه‌های گرافیکی قابل ارتقا هستند اما پردازنده قابل تعویض نیست. استفاده از دو یا چهار واحد SSD در کنار هم در ترکیب Raid 0 می‌تواند پهنای باند I/O بالایی در عملیات خواندن و نوشتن فایل‌ها از دیسک مهیا کند و راندمان کلی دستگاه را با برطرف کردن گلوگاه همیشگی هارددیسک‌های مکانیکی ارتقا دهد. وزن دستگاه نیز ۴.۵ کیلوگرم است که با استانداردهای متعارف سنگین محسوب می‌شود اما با در بر داشتن امکاناتی این‌چنینی می‌تواند وزن بالای دستگاه را تا حدی توجیه کند.

راندمان در بازی‌ها

در بازی Far Cry 4 با بالاترین تنظیمات توانستیم به میانگین ١٢١ فریم بر ثانیه برسیم. در بازی BioShock Infinite هم متوسط ١١٣ فریم را گرفتیم در حالی که با همین تنظیمات روی مدل منتخب قبلی یعنی ASUS G751JY به ٧٧ فریم دست یافته بودیم.

به خاطر بهینه نبودن نتایج بنچمارک‌های کنونی با ترکیب SLI، تصمیم گرفتیم که راندمان این دستگاه را در برخی از عناوینِ بازی‌های معروف با مدل‌های منتخبِ دیگر مقایسه کنیم.

مصاف نهایی

ما ۶ عنوان شامل ١ بنچمارکِ معتبر و ۵ عنوان بازی از سبک‌های مختلف با موتورهای گرافیکی متفاوت را برای گنجانده شدن در بررسی خود انتخاب کردیم. این عناوین شامل بنچمارک 3DMark 2013  و بازی‌ FIFA 2015 در تنظیمات Ultra،  عنوان Assassin’s Creed Unity در تنظیمات Medium، عنوان Call of Duty: Advanced Warfare در تنظیمات High، عنوان Metro: Last Light در تنظیمات High و همین‌طور بازی Dota 2 در تنظیمات High می‌شود.

بررسی آمار بالا نتایج خوبی را بدست می‌دهد که در این‌جا به برخی از آن‌ها به عنوان نمونه اشاره می‌کنیم. مثلا اینکه مدل منتخبِ اولِ ما یعنی ASUS X450LD در ۴ عنوان از ۵ بازی بررسی شده قادر به تولید حداقل فریم قابل قبول در تنظیمات در نظر گرفته شده نیست و باید بازی‌ها را با تنظیمات پایین‌تر اجرا کند. Dota 2 تنها گزینه‌ای است که روی مدل ارزان قیمت ما به خوبی اجرا شد و دوست‌دارانش می‌توانند از انتخاب این مدل و صرفه جویی در هزینه خوشحال باشند.

مدل منتخبِ دیگر یعنی Lenovo Y5070 فقط در بازی Assassin’s Creed Unity امتیاز قبولی نگرفت و در عناوین دیگر توانست حداقلِ ٣٠ فریم را به خوبی تامین کند. مدل G751JY از ایسوس نیز ثابت کرد که به تنظیماتِ در نظر گرفته شده در بررسی ما قانع نیست و به راحتی می‌تواند تنظیمات بالاتر را در کنار فعال کردن AA در بازی‌های مربوطه و فریم بالا اجرا کند.

و اما MSI G80 TITAN که در تمام عناوین بازی‌ها توانست فریمی حدود ١٠٠ و بالاتر تولید کند هم یک یادآوری مهم لازم دارد و آن هم این است که رزولوشن اصلی صفحه‌ی نمایش آن 4K است در حالی که برای قابل مقایسه بودن در بررسی ما در رزولوشن Full HD تست شده است و قطعا با افزایش چند برابری بار پردازشی، دیگر این ارقام بالا در فریم‌ها را تولید نخواهد کرد. اما پر واضح است که با داشتن این راندمان، مشکلی در پردازش بازی‌ها در رزولوشن 4K هم نخواهد داشت. در کل این آمار را می‌توان الگویی از عملکرد عناوین بازی‌های دیگر با موتورهای گرافیکی مشابه در نظر گرفت و برای انتخاب مدل مناسب بر اساس آنها تصمیم گیری کرد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی